Els alumnes poden llegir el
material amb més eficàcia si treballen en parelles cooperatives que si ho fan
individualment.
1.
Formar parelles d'alumnes (un bon nivell de lectura i un altre de baix nivell
en cada parella). S’ha de dir als alumnes quines pàgines han de llegir. El
criteri esperat per a l'èxit és que tots dos integrants de la parella puguin
explicar correctament el significat dels materials assignats.
2.
La tasca consisteix a aprendre el material que s'està llegint, establint el
significat de cada paràgraf i integrant el sentit de tots els paràgrafs.
L'objectiu cooperatiu ambdós integrants de la parella estiguin d'acord en el
sentit de cada paràgraf, formulin un resum conjunt i siguin capaços d'explicar
el seu significat al docent.
3.
El procediment que usaran les parelles d'alumnes serà el següent:
a. Llegir tots els encapçalaments per tenir un panorama general.
b. Tots dos alumnes llegiran en silenci el primer paràgraf. L'alumne A
és inicialment l'encarregat de resumir i l'alumne B és el que ha de verificar
la precisió. Després de cada paràgraf, s'inverteixen els rols.
c. El que ha de resumir sintetitza en les seves pròpies paraules el
contingut del paràgraf per al seu company.
d. L'encarregat de verificar la precisió escolta amb compte, corregeix
errors i afegeix la informació omesa. Després, observa com el material es
relaciona amb alguna cosa que ja coneix.
Els alumnes passen al
paràgraf següent, inverteixen els seus rols i repeteixen el procediment.
Continuen així fins a haver llegit tot.
Resum
i acorden el sentit general del material assignat.
4.
Durant l'activitat, el docent, sistemàticament:
- controla a cada parella de lectura
i l'ajuda a seguir el procediment,
- assegura la responsabilitat individual demanant a alguns alumnes al'atzar que resumeixin el que han llegit fins al moment i
- els recorda als seus alumnes que poden recórrer a la cooperació entre grups (poden verificar procediments, respostes i estratègies amb altre grup o comparar les seves respostes amb les d'un altre grup, si acaben abans d'hora).