dimecres, 4 d’abril del 2018

LECTURA PER PARELLES


Els alumnes poden llegir el material amb més eficàcia si treballen en parelles cooperatives que si ho fan individualment.

1. Formar parelles d'alumnes (un bon nivell de lectura i un altre de baix nivell en cada parella). S’ha de dir als alumnes quines pàgines han de llegir. El criteri esperat per a l'èxit és que tots dos integrants de la parella puguin explicar correctament el significat dels materials assignats.

2. La tasca consisteix a aprendre el material que s'està llegint, establint el significat de cada paràgraf i integrant el sentit de tots els paràgrafs. L'objectiu cooperatiu ambdós integrants de la parella estiguin d'acord en el sentit de cada paràgraf, formulin un resum conjunt i siguin capaços d'explicar el seu significat al docent.

3. El procediment que usaran les parelles d'alumnes serà el següent:

a. Llegir tots els encapçalaments per tenir un panorama general.
b. Tots dos alumnes llegiran en silenci el primer paràgraf. L'alumne A és inicialment l'encarregat de resumir i l'alumne B és el que ha de verificar la precisió. Després de cada paràgraf, s'inverteixen els rols.
c. El que ha de resumir sintetitza en les seves pròpies paraules el contingut del paràgraf per al seu company.
d. L'encarregat de verificar la precisió escolta amb compte, corregeix errors i afegeix la informació omesa. Després, observa com el material es relaciona amb alguna cosa que ja coneix.
Els alumnes passen al paràgraf següent, inverteixen els seus rols i repeteixen el procediment. Continuen així fins a haver llegit tot.

Resum i acorden el sentit general del material assignat.



4. Durant l'activitat, el docent, sistemàticament:

  1. controla a cada parella de lectura i l'ajuda a seguir el procediment,
  2. assegura la responsabilitat individual demanant a alguns alumnes al'atzar que resumeixin el que han llegit fins al moment i
  1. els recorda als seus alumnes que poden recórrer a la cooperació entre grups (poden verificar procediments, respostes i estratègies amb altre grup o comparar les seves respostes amb les d'un altre grup, si acaben abans d'hora).